Pracownik samorządowy nie może pracować dłużej niż przez 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień. Nie wolno mu też zlecać godzin nadliczbowych.
W porównaniu z regulacjami kodeksu pracy tym pracownikom nie zezwala się na przepracowanie jakiejkolwiek liczby godzin nadliczbowych. Zarówno dobowy, jak i tygodniowy wymiar czasu pracy nie jest określany w średniej wysokości. Tym samym nie wolno wydłużyć pracy w poszczególnych dniach lub tygodniach, aby średnia z przyjętego okresu rozliczeniowego nie przekraczała wymaganej.
Jednak rozkład czasu pracy pracowników samorządowych należy ustalić w taki sposób, aby zapewnić obywatelom możliwość załatwienia spraw w dogodnym dla nich czasie. Praca samorządowców powinna być zatem rozłożona na pięć dni w tygodniu. Nie jest jednak określone, w jakich dniach tygodnia ma być wykonywana. Rozkład czasu pracy powinien znaleźć się w regulaminie pracy jednostki samorządowej.
Zasadniczo przyjmuje się, że praca wykonywana jest od poniedziałku do piątku. Zatem sobota jest dniem wolnym od pracy wynikającym z obowiązującego tych pracowników rozkładu czasu pracy. Nie zawsze jednak samorządowcy będą wtedy wypoczywać.
Przykładowo kierownik urzędu stanu cywilnego pracuje przez większość sobót w roku. Ślubów bowiem udziela się właśnie w soboty, czyli w dzień wolny od pracy. Pracodawcy pytają więc, czy zatem kierownikowi urzędu stanu cywilnego przysługuje za pracę wykonywaną w sobotę jakakolwiek rekompensata? Nie, ustalony rozkład czasu pracy w urzędzie stanu cywilnego musi uwzględniać specyfikę pracy na niektórych stanowiskach, np. kierownika urzędu stanu cywilnego. Od zatrudnionych na wybranych stanowiskach można wymagać pracy w innym dniu niż od poniedziałku do piątku. Tak dzieje się u pracowników urzędu stanu cywilnego. Charakter ich pracy powoduje, że mają oni zajęcie właśnie w sobotę.
W takim wypadku obowiązujący pracowników samorządowych rozkład czasu pracy ma uwzględniać inny niż sobota dzień wolny od pracy. W tygodniach, w których nie pracują w sobotę, dniem wolnym z racji rozkładu pracy w pięciodniowym tygodniu jest właśnie sobota. Natomiast w tygodniach, kiedy wymaga się od nich pojawienia się w urzędzie w sobotę, dniem wolnym powinien być wyznaczany inny dzień roboczy. Reguła ta dotyczy zarówno kierownika urzędu stanu cywilnego zatrudnionego na umowę o pracę, jak i na podstawie mianowania.
Jaka jest twoja wymarzona praca?
sobota, kwietnia 05, 2008
Jak długo może pracować urzędnik?
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz